pressreviewblog

Archive for the ‘Uncategorized’ Category

Debate around the web

In Uncategorized on July 24, 2009 at 5:10 pm

Jim Godfrey, formerly of ITV, writes in defence of Ofcom suggesting it has been successful and distancing itself from DCMS and has more credibility as a result.

Derek Jameson, a former editor, writes of the plausible deniability culture which, he says, helps insulate editors from knowing what their reporters get up to. Dominic Ponsford‘s reaction is also worthy of note.

An analysis of how the role of a journalist is changing thanks to modern technology. It’s interesting how often the regulatory implications get missed from these discussions.

Iain Dale highlights a survey of MPs holiday arrangements being conducted by the Daily Telegraph. It’s not clear how this attempt at compromising privacy (albeit with consent) is in the public interest.

Camilla Cavendish has won an award for her investigative reporting of family courts.

There’s some controversy over the Daily Express article reporting Richard Desmond’s failed libel action against Tom Bower. It’s not clear that the article is accurate.

Accountability of The Sun

In Uncategorized on July 15, 2009 at 11:31 am

The Media Standards Trust has had a lot of contact with people in response to our report: A More Accountable Press. Journalists, politicians and the public have all come forward with their views of the extent to which self-regulation is working for the press and the public.

One group of people with particular experience of holding the press to account is the third sector. In particular, those charities which represent vulnerable groups in society. We’ve now heard from more than one source that The Sun is one of the best newspapers at trying to be responsible.

Leaders in the third sector have told us how when they complain about a newspaper’s coverage, they often don’t get very far and, in some instances, have even received rude or dismissive replies. However, after some healthy nudging, The Sun has often been one of the most responsive newspapers. We’ve heard how they have gone further than anyone else to ensure their journalists use the right terminology, understand the sensitivities of certain stories and, when in doubt, that senior reporters have even proactively got in touch to seek advice.

There are, of course, people who are still unhappy with The Sun: Liverpool fans in particular. But it’s good to hear positive experiences and particularly of a newspaper which some prefer to dismiss as being part of the ‘gutter press’. Well done, The Sun.

Debate around the web

In Uncategorized on June 3, 2009 at 2:36 pm

Dan Sabbagh’s article in The Times regarding Andy Burnham’s call for Ofcom to investigate the treatment of Susan Boyle has attracted over 120 comments and was the most read article on the website this morning. In comparison, the next most read article had just 74 comments whilst a similar story in The Guardian received just 15 comments.

Ofcom has published figures revealing that Friday’s semi final of Britain’s Got Talent attracted 331 complaints whilst the final on Saturday night received 16 complaints.

Robert Flello, Hazel Blears’ PPS has said that she resigned as secretary of state for communities and local government because she was no longer able to cope with the pressure of being doorstepped each day – via PoliticsHome.

The Croydonian blog has highlighted problems with fact-checking on an electoral map produced by the Daily Telegraph.

Paul Canning questions an assertion in the Telegraph that the MPs expenses story couldn’t have been broken with the help of ‘Kool-aid slurping Wikipedians’.

Debate around the web 27.05.09

In Uncategorized on May 27, 2009 at 1:02 pm

Jon Slattery reports that one newspaper group has lost £200,000 in potential revenue after banning advertisements for sex from its newspapers. The revenue has been diverted to the internet, according to the police force.

George Dearsley is a journalist and media trainer. His blog is interesting for anecdotes about ‘fleet street’

Liberal Conspiracy reports on a payout from the Daily Mail to a women who were subjects of an inaccurate Femail piece about attitudes towards adoption. Apparently the story was changed after the intervention of an unnamed executive. The Daily Mail’s apology can be viewed in full and came three months after the initial story – apparently through the PCC process. The legal action took a further three months.

The Times has paid £15,000 after being found in contempt of court – via Press Gazette.

Iain Dale disputes the Telegraph’s sequencing of events in the Simon Heffer vs Alan Hazelhurst story and suggests that the failure to put a byline by the article is an indicator of poor journalism.