pressreviewblog

Debate around the web

In links on September 25, 2009 at 4:03 pm

The Daily Telegraph has said that it paid £110,000 for the data about MPs expenses. Assistant editor Andrew Pierce said:

“So far the taxpayer has been reimbursed by MPs £500,000, and there will be more” and described it as “money well spent in the public interest

Harry’s Place has criticised an interview on 5Live with a reporter from Press TV:

“The BBC are not telling their listeners that Press TV are a Iranian government funded operation, the station’s slavish support of the regime, and the problems they have had with impartiality.

According to the Guardian, the situation of Notts County shows the limits of the football league’s “fit and proper person test” for directors. It is an example of self-regulation. The Guardian says:

Lord Mawhinney, the League’s chairman, told the government this summer that he would be “happy to work with the FA and Premier League” to see how the rules could be “strengthened appropriately, including how they might be applied prospectively”.

Debate around the web

In links on September 24, 2009 at 3:44 pm

The Evening Standard has corrected a report from TUC conference about a motion concerning high heels in the workplace. Mark Pack writes:

“Credit where credit’s due: the Evening Standard was one of the media outlets which ran pieces wrongly reporting the TUC as wanting to ban high heels.”

The Daily Mail and the Evening Standard have paid damages to Ali Dizaei. The Guardian quotes the Black Police Officers Assocaition:

“The article suggested that Commander Dizaei was involved in a bigamous marriage to Mrs Dizaei. Bigamy is a criminal act which carries a sentence of seven years,”

Roy Greenslade reports the details of how Fabio Capello won his complaint against the Daily Mail and the News of the World:

“The PCC has been assiduous in the last couple of years in dealing with complaints made discreetly by people worried about their privacy being compromised . . . The PCC has also been eager to show that people do not need to seek redress from the courts.”

Alastair Campbell suggests that the press treat the Tories differently from Labour:

“If you read in a newspaper that ‘Unemployment could top five million if the Labour government continues with its economic policies, a leading economist warned,’ and if the leading economist turned out to be a former member of the Bank of England Monetary Policy Committee, Professor David Blanchflower, do you think that you might read more than two sentences in a couple of broadsheets?

The editors’ code committee has announced a revision of the code of practice. Of particular interest is the revision to the definition of the public interest:

“Whenever the public interest is invoked, the PCC will require editors to demonstrate fully how the public interest was served that they reasonably believed that publication, or journalistic activity undertaken with a view to publication, would be in the public interest.

BBC News reports the Independent Police Complaints Commission has announced an 8% increase in complaints in the last year. Chairman Nick Hardwick says:

“At a time when politicians and the police are debating public confidence in the police and how to make them more accountable, the complaint figures published today give a strong indication of what the public want sorted out. Complaints about rude and late officers consistently top complaint categories and work to address this can have a positive impact.


Debate around the web

In links on September 20, 2009 at 7:02 pm

Alasdair Palmer in the Telegraph writes:

“The BBC is the only public body whose accounts aren’t checked by the National Audit Office. No wonder its bosses have no concept of value for money

Iain Dale takes James Macintyre of the New Statesman to task for an article accusing the Tories of racism. The following exchange is particularly interesting:

Q. Why was the article removed, and was it done with your knowledge?
A. No comment.

Pickled politics says that a shortage of junior doctors is partly due to tabloid newspapers:

“Thanks to the tabloids and the EU, we now don’t have enough people to heal the sick. The incompetence is striking.

Tom Watson MP criticises a news report from Cathy Newman of Channel 4 which inaccurately said that the Tories were responsible for the Westfield shopping development:

“Either the Tories hoodwinked Cathy Newman when briefing her or she’s willingly broadcast a misleading story.